måndag 6 augusti 2012

Boktjuven

av Markus Zusak


En fantastisk bok, som utspelar sig i Tyskland under andra världskriget. Liesel är nio år och när hon och hennes lillebror är på väg till en fosterfamilj dör brodern. Liesel lär känna (och älska) sin nya mamma och pappa och blir bästa vän med grannpojken Rudy. Hon blir även vän med Max, en jude som familjen gömmer i sin lilla källare på Himmel StraSe 33. Då och då stjäl hon en bok... 

Bokens berättar jag är ingen mindre än Döden. Vilket ger boken en annorlunda men underbar vinkling. Visste ni till exemplet att Döden inte alls går runt med en lie i handen, men hen gillar tanken med det!

Jag fick låna boken av en kollega, men jag råder er alla att köpa den och läsa den och bara njuta av den fantastiska historien och språket. Sättet den är skriven på gör mig väldigt nyfiken på fler böcker av författaren.

Bara lova mig att ni läser den, okej?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar