lördag 10 december 2011

Julköttbullar

Jag har tagit på mig att göra köttbullarna till julbordet på julafton. Eftersom vi är bortresta nästa helg så har jag ägnat lördagen åt att göra köttbullar redan nu. Inhandlade hutlöst mycket färs. 2,4 kilo blandfärs. Anders säger att man ska använda blandfärs så då gör jag det. Men eftersom jag inte visste hur mycket det skulle bli så gjorde jag nu bara på 1,6 kilo. Resterande 0,8 blir en ny omgång i morgon.

Först blandade jag ströbröd och mjölk så ska det stå o svälla i minst tio minuter.

Ströbröd
Julköttbullar ska tydligen innehålla kryddpeppar, det har Tomten och Jesus bestämt.

Kryddpeppar malen
Jag tog lite mindre än receptet sa och tog även lite svartpeppar, tror det blir kanon bra! Salt ska det också vara, glöm inte det.

Lök fick man välja om man skulle ha i stekt eller rå. Jag valde stekt.

Lök
Och ägg ska det vara.
Äggen är kläckta - inga pippisar
Sen rullar man, eller trillar köttbullar heter det. Om man sköljer händerna i kallt vatten med jämna mellanrum så går det lättare och bollarna blir väldigt fina. 

Färdig trillade köttbullar
Den som är bekant med multiplikationstabellen och speciellt åttans tabell ser att det är 173 köttbullar.

Sen steker man, fördelaktigt i två stekpannor. Jag stekte dem så de fick yta sen in i ugnen med dem.


Köttbullestekning
Sen väntar man på att de ska bli helt genomstekta i ugnen. Då kan man till exempelt diska.

I ugnen
Sen när det är klart så väntar man till julafton, vi ska dock på jul-knytis-kalas idag och får provsmaka några redan i kväll. Resten åker ner i frysen till dopparedagen.

Smaklig boll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar