onsdag 9 november 2011

Arseniktornet

av Anne B Ragde

Har äntligen läst klart den här boken, har tagit ca 2 månader. Så fungerar min läsning, kan vara inne i riktiga läsflow o avverka bok på bok, så kan det hålla på i flera månader sen bara pang! och jag läser ingenting eller extremt utdraget. Behöver inte alls bero på en dålig bok, bara en annorlunda fas i livet.

Men åter till boken, jag köpte den för att jag läst andra böcker av henne som jag gillat, en serie om tre som börjar med Berlinerpooplarna, Läs dom!

Men nu denna Arseniktornet. Man får följa tre generationer kvinnor. Mormor, mamma och dotter.

Mormodern dör och mamman är sjukligt glad och nöjd över det. Dottern förstår inte varför eftersom mormodern alltid varit snäll mot henne.

Först får man läsa om mammans uppväxt med den egocentrerade/elaka mormorn till mor. Sen om mormoderns misär till uppväxt i början av 1900-talet.

Mina känslor till boken går upp och ner under läsandets gång. Men slutbetyget är ändå att den är klart läsvärd. Tycker hon väver ihop storysarna lite dåligt. Men allt som allt är det bra läsning.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar