lördag 7 maj 2011

Så var det sått

Idag är det strålande fint väder, så då har jag passat på att fixa lite på balkongen.

Först, investera i ett par lämpliga krukor.

Think BIG!

Hängande kruka är praktiskt, o vem vill inte var praktisk.
 Dessa krukor är av modellen hela i botten, dvs inget vatten kan rinna igenom, inte helt bra. Därför har jag grundat med rikligt med leca-kulor. Provade att ha hål i botten med en sylvass syl, men det gick inte, för bra kvalité på Ikea.
Leca-kulor

Snåla inte!

Även små krukor har sin charm,
Sen är det dags för själva jorden. I år är temat ätbart! Därför kör vi på Grönsaksjord.

Från jord till bord
Häll i jord!


Ska det vara blomma i så pilla i den i samma skede som jorden.


I övrigt tänkte jag köra från grunden, så frön!

Jordat o klart
Sen det livgivande vattnet. Här ska man inte snåla men heller inte övervattna.

H20
Årets tema är alltså ätbart, samt direkt från frö! Vi kör tomat, dill, gräslök, citronbasilika och rosmarin.


Man kan jobba på det viset att man läser på baksidan och göra som det står där. Så jobbar inte jag, jag läser på baksidan o sen gör jag som jag vill. Det vill säga jag sår allt direkt i krukan! tex står det på rosmarin "så glest i fuktig jord, ställ krukan i kylskåp 2-3 veckor" jag tänker "det är ju kallt om natten, det går nog bra!!".

Baskilikan " utplantering när nattempen är öber 15C" Jag tänker "äh den kommer när den kommer".

Roligast text är på Dillen, där står "Välkänd, populär och mycket Svensk kryddväxt." ordagrant står det så. 

Jag skiter alltså i föreskrifterna, hur vet tex rosmarinen att den ska stå i kylskåp först innan den ska gro? Nej jag trotsar påstillverkarna!

Gör små hål med pekfingret och pluppa sedan i fröet. 

Hålpluppning

Lagom avstånd är bäst.
 Sätt igen hålen och placera på lagom solig yta!
Klart
Sen är det bara att vänta o vattna då o då. Jag har köpt blomknark att ge då o då för bättre skörd. Biologisk o ekologisk så att det inte blir gift i maten!
Bara ekologisk-skit på min balkong!
Lycka till i odlandet!


4 kommentarer:

  1. Nu vet jag ju vad du sått =) jag är oxå sugen på tomater men har hört att det är mkt svårt?? Eller var det gurka??

    SvaraRadera
  2. Jag tror inte tomat e svårt... har iofs bara haft förfixade plantor tidigare. Jag hoppas dessa små frön tar sig!

    SvaraRadera
  3. Jag gillar att du har en syl som är sylvass :-)

    SvaraRadera
  4. Jag tycker vi borde skita i föreskrifterna lite mer, särskilt på jobbet. Där har vi ju föreskrifter så det både räcker och blir över! "-Alltså Hr Trafikverket, det stod i föreskrifterna att vi skulle göra si, men vi tänkte att vafasen, vi gör lite så istället. Så det blir när det blir helt enkelt!"
    :)

    SvaraRadera