söndag 29 juli 2012

Röding med rejer o grejer

I lördags var jag, Anders och Cesar en tur till Nynäshamn, där de just nu har ett jippo, jubileumsregattan, för att jubilera att det är hundra år sen det var OS i Stockholm. De har bland annat byggt en redigt lång pir ut i vattnet. Just när vi gick ut på piren var det väldigt många små segelbåtar som kom tillbaks från någon tävling, det var kul att se så många likadana båtar som eftersom de inte har motor var tvugna att segla ända in i hamnen.


Segelbåtar på väg in i hamnen
Cesar och jag på väg ut på piren

Längs med hela piren var det
flaggstänger med svenska flaggan

Jag och Anders längst ut på piren
I hamnen köpte vi sen röding och rökta räkor, som tillagades så här:

Först en ljummen potatissallad

Ta fram ingredienserna, kokta potäter,
rädisor och färska herricouverts

Skär potatisen i lagom
stora munsbitar
Lägg herricouvertsen några minuter i kokande vatten, som
tagits från spisen, skär herrarna och rädisorna i små bitar
Blanda till en dressing av olja, dijonsenap, salt och peppar

Blanda allt i en skål
Sen är det dags för rödingen, och vad gäller de flesta fiskar är enklast godast tycker jag.

Lägg filéerna med skinsidan neråt, salta och peppra.

In i ugnen 130 grader i en kvart eller så

Skala räkorna, eller gör som jag,
se till att någon annan gör jobbet...
Skär upp citroner lite snajdigt,
så som Mat-Tina visade i sitt 
program från Högmarsö.

Servera med limesås, ät och njut!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar