tisdag 14 februari 2012

Kan en hobby vara ett riktigt jobb?!

I fikarummet på jobbet diskuterade vi lite kring pension och Reinfeldts idé om att jobba till 75 osv. Det kom då upp ett exempel, från någon artikel, på en person som var 84 år som fortfarande jobbade, på konstgalleri!!!

Jag menade då att det kan man inte ha som realistiskt exempel då en sådan person aldrig lämnat dagisstadiet. Att jobba som konstnär och liknande kan ju inte räknas som ett riktigt jobb. De har ju bara lekt i hela sitt vuxna liv, inte konstigt att de fortsätter fram till döddagar. De har inget riktigt jobb, de har en hobby!

En av mina kontorskollegor höll inte med "så kan du ju inte säga".

In your face, det gick hur bra som helst att säga så!

Leksak
Läste själv om Lisa Larson och hennes man, ni vet hon som formgivit figurer i typ lera eller nåt, de två jobbade också fortfarande fast de är över 80 år. Återigen en hobby, som de - kul för dem - lyckats livnära sig på. Grattis, men det är fortfarande inte ett riktigt jobb.

Men att vända papper och knappra på ett tangentbord, det är ett riktigt jobb det ;-) Missförstå mig rätt, men inte faaan sitter jag och plogplanerar på min fritid och min Mamma Försäkrings-tantar inte på sin fritid och min Pappa säljer inte tomtar på sin fritid (okej något motsträvigt på något av de fyra barnens julbasarer 1 gång per år kanske men det räknas inte...). Ett undantag som bekräftar regeln är min alldeles egna Datanörd som mer än gärna Datanördar på sin fritid!



2 kommentarer:

  1. Ja alla som får sina intressen/hobbys som jobb kan nog jobba tills de stupar, se författare, filmare, skådisar och som du nämnde konstnärer. Sen kan många av dessa yrken innebära (i perioder) långt över de normala arbetstimmarna. 12-13h dagar men som sagt i perioder. Jag tycker de osm kan och vill ska få jobba vidare efter 65 och 70. Många egen företagare gör ju oxå just det. Men om det skulle bli tal om att tvinga mina kollegor som slitit ut sina kroppar i hemtjänsten att jobba vidare då blir jag arg och ledsen. Tror ingen av dem skulle stå och le i ngn tidning och säga att de gärna jobbar vidare.

    SvaraRadera
  2. definition på jobb: man gör det bara om man får betalt
    annars är det lek.
    vore det inte bättre om ungdomar kunde få jobb istället för att gamlingar ska slita livet ur sig?
    Jo jag fattar väl den samhällsekonomiska vinsten med att låta folk jobba tills de dör, atp-systemet piggnar till :-)

    SvaraRadera