måndag 28 februari 2011

Den där Palme

Idag är det ju som bekant 25 år sedan Sveriges Stadsminister, Olof Palme sköts.

De senaste dagarna har man kunnat läsa en hel del om honom, både artiklar skrivna av journalister och insändare skrivna av privatpersoner, flertalet återkommer gång på gång till hur enastående han var. Att ingen politiker idag besitter det mod han hade osv. Som den åttiotalist jag är har jag svårt att referera till honom. Så kan någon säga mig: var han verkligen så fantastisk som folk vill påskina? Eller handlar det om att han blev mördad och då lyfts till skyarna ála det var bättre förr? Vad säger ni som är födda före mig om detta?

Palme med söner
I somras hörde jag ett radioklipp från 1967, gissar den 1 september(?!). Det var i alla fall första morgonen med högertrafik i Sverige och Olof Palme åker runt i en bil tillsammans med en radioreporter. Det var en glad och skämtsam, till och med klämkäck, reporter. Han intervjuade Palme om själva omställningen till högertrafik och kommer in på att det man ju är mest orolig för så här när man ska börja köra på höger sida, det är ju hur i allsindar alla kvinnor ska klara av detta. Att männen klarar det tvivlar inte radioreporten på men kvinnorna vad tror Palme om det? Jag blev så glad när Palme svarar att det är han inte ett dugg orolig för, han menar att kvinnor nog är de bästa bilförarna, när familjen Palme är ute och åker är det oftast Lisbeth som kör! Radioreporten blev helt klart förvånad över Palmes svar och tappade tråden. Sen klippte de och jag fick inte höra mer. Men jag bestämde mig just då att jag gillar Palme!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar